Araba Forum - Türkiye'nin Otomobil Forumu

Türkiye'nin En Gelişmiş Otomobil Forumu sloganı ile çıktığımız bu yolda; otomobiller hakkında bilgi edinebilir, sorularınızı sorabilir, genel konularda sohbet edebilir ve aracınız hakkında her şeyi öğrenebilirsiniz.

İçten Yanmalı Motorlar

Mühendis

Moderatör
Moderatör
Katılım
17 Ağu 2021
Mesajlar
43
Tepki
30
Puan
18

Adını Alman mühendis ve düşünür Otto von Guericke'den alan içten yanmalı motorlar ilk olarak 1900'lerde geliştirildi. Çok verimli hale geldiler ve günümüzde yoldaki binek araçlarda bulunan en yaygın motor türü haline geldiler. Bu motorlar, sıkıştırma aşaması, sıkıştırma ateşleme aşaması, kıvılcım ateşleme aşaması ve son yanma aşaması olmak üzere dört aşamaya sahiptir. Motor, pistonları ve krank millerini birbirine iten piston ve silindir aracılığıyla basınç üretir.




İçten yanmalı motorlar​

Benzinli motorlar olarak da bilinen içten yanmalı motorlar, benzinle çalışır ve pistonları ve krank millerini birbirine iten piston ve silindir aracılığıyla basınç üretir. Yakıt olarak sadece benzin kullandıkları için en çevre dostu enerji kaynağı olarak kabul edilemezler. Enjeksiyon prensibi ile çalışan yine 4 zamanlı dizel motorlar da güç için kullanılmaktadır. Benzin, hız için, dizel güç için kullanılır.
m1.jpg


Tipik olarak içten yanmalı motorlar dört tipte sınıflandırılır: benzinli pistonlu motorlar, sıvı petrol gazı (LPG) motorları, dizel motorlar ve hibrit benzinli/dizel motorlar. Her türün kendi avantajları ve dezavantajları vardır. Farklı performans seviyelerine sahiptirler. Aslında, bu motorlardan bazıları o kadar gelişmiştir ki 16 silindirli benzinli motorlar, saatte 500 km hıza kadar ulaşabilirler.



Bir tür içten yanmalı motor dört zamanlı olanıdır. Bunda aynı anda bir piston ve silindir bulunur ve piston bir elektrik motoru tarafından tahrik edilen bir biyel tarafından yukarı ve aşağı itilir. Bu, özellikle Avrupa'da en yaygın kullanılan motor türüdür.
m2.jpg


Dizel Motorlar Güç İçin, Benzinli Motorlar Hız İçin Üretilir​

Dizel motor, içten yanmalı motorların başka bir türüdür. Gemiler, dev iş makineleri, kazıcı delici harfiyat makineleri hep dizel yakıtla çalışırlar. Ayrıca yük kamyonları da dizel kullanır.
Bunların kökleri içten yanmalı motordadır. Bu motorların kaç silindirli olursa olsun, çalışma prensibi aynı temele dayanır. İçten yanmalı motor gibi bir silindir ve pistonları vardır, ancak benzin yerine sentetik yağ ile çalışırlar. Yüksek verimliliğe sahiptirler. Emisyonları nedeniyle Co, CO2 ve NOx çıktıları atmosferi kirletmekte, küresel ısınmaya katkı sağlamakta, buzulların buzlarının erimesi, deniz seviyelerinin yükselmesi ve kara parçalarının azalması, hayvan popülasyonlarının beslenme zincirinin bozulması gibi tahribatları uzun vadede ortaya çıkmaktadır. Fakat insanlık, araç kullanma konforundan ve elektrik enerjisinin sağladığı konfordan asla vaz geçmiyor. Dünyanın yok olması pahasına da olsa vazgeçmiyor.
Jet motorları ise düşük basınçlı bir hava kompresörü tarafından doldurulan yakıtı kullanır. Nasıl kullanıldığına bağlı olarak benzinli veya dizel olabilirler. Verimlilikleri çok yüksektir, ancak diğer içten yanmalı motorlara göre daha az egzoz gazı ürettikleri ve gürültülü çalışırlar.
Motor çeşitleri arasında döner vidalı hibrit motorlar, yıldız tip silindirli motorlar, V tip silindirli motorlar vardır. Döner vidalı gaz yakıtlı bir motordur.

Motorların 4 Zamanlı Olması​

Dört zamanlı yakıt/elektrik motorunda dört süreç vardır. Birincisi, yakıt hava karışımının motora girdiği emme strokudur. İkincisi, yakıt/elektrik motorunun havayı silindire ittiği sıkıştırma strokudur. Üçüncüsü, yakıt/elektrik motorunun patladığı yanma strokudur. Dördüncüsü, egzoz gazlarının motoru terk ettiği egzoz strokudur. Böylece bu motorlar 4 zamanlı olarak anılır.
Ancak bu dört strokun her biri, ancak yakıtta/elektrik motorunda yeterli güç varsa çalışabilir. Yeterli güç yoksa, emme portu ve sıkıştırma portu, havanın piston alanına girmesi için yeterince açılmaz ve yanma olmaz. Yani pistonların çalışması için pistondaki portu açmalısınız. Bu temiz hava karışımı ile yapılır.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

Üst