Araba Forum - Türkiye'nin Otomobil Forumu

Türkiye'nin En Gelişmiş Otomobil Forumu sloganı ile çıktığımız bu yolda; otomobiller hakkında bilgi edinebilir, sorularınızı sorabilir, genel konularda sohbet edebilir ve aracınız hakkında her şeyi öğrenebilirsiniz.

Buji Nedir?

Hakan Özdemir

Moderatör
Moderatör
Katılım
4 Eyl 2021
Mesajlar
50
Tepki
30
Puan
18
Konum
Tokat
Araçlarımıza dair bilmemiz gereken parçalardan birisidir. buji. Bu konuda belki kendisi küçük ama marifeti büyük bu parçayı tanıyalım.

Buji ne işe yarar​

Buji, yanma odasındaki yakıt ve hava karışımını kıvılcım çıkararak ateşleyen parçadır.

Motorun hareket enerjisine ulaşabilmesi için yakıtın ateşlenmesi gerekir. İçten yanmalı motorlarda yakıtı ateşleyen parçaya buji denir. Bir buji, elektrik bağlantı ucu, izolatör, bağlantı gövdesi ve elektrotlardan oluşur. Bujinin parçaları, onun ateşlemeyi güvenli bir biçimde sağlamasına yardım eder. Motordaki buji sayısı silindir adediyle orantılıdır. Bujinin iyi çalışması, elektrotların bir birine olan mesafesine ve temizliğine bağlıdır.
 

Semih Çakmak

Yönetici
Yönetici
Katılım
17 Eyl 2021
Mesajlar
17
Tepki
2
Puan
3

Buji Değişimi Ne Zaman Yapılır?​


Bujiler içten yanmalı motorlarda yakıtın ateşlenmesini sağlayan ve motorun düzgün çalışabilmesi için kritik bir görev üstlenen, kıvılcım üreten parçalardır. Bu önemli görevinden dolayı hem yakıt tasarrufunu hem de düzgün çekiş gücü üzerinde doğrudan etkilidir. Motor tipine veya performans isteklerine göre normal, iridyumlu veya platin buji olmak üzere farklı çeşitleri bulunur.

Benzinli araçlarda çekiş gücünü sabit olarak üretebilmek için en kritik parçadır, dizel araçlarda ise çalışma sistemi termodinamik olarak farklı olduğundan dolayı benzinli araçlara göre farklılık gösterir. Dizel araçlarda kızdırma bujisi vardır ve yanma odasını ısıtarak yakıtın sıkıştırıldığında patlamasını sağlar. Isınmış ve stabil koşullara erişmiş dizel motorda sıkıştırma ile birlikte yakıt kendiliğinden ateşlendiğinde benzinli araçlardaki gibi sürekli olarak kıvılcıma ihtiyaç duyulmaz. Soğuk havalarda ve ilk çalıştırmada genellikle kızdırma bujileri görev alır ve motorun kolay bir şekilde marş almasını sağlar. Bu nedenle dizel araçlarda buji değişimi daha nadir ve uzun süren periyotlarla yapılır.

Tasarımı dizel motora göre tamamen farklı olan benzinli motorlarda ortalama 30 bin km’de buji değişimi önerilmektedir. Buji değişiminin gerekip gerekmediği ise aracın sürüşüne, yakıt tüketimine ve performansına bakılarak anlaşılabilir. Bujisi eskiyen araçlarda gaz verildiği zaman güç kesik kesik gelir ve araç hızlanırken kesik kesik hızlanır. Bu şikayet büyük ölçüde bujiler ile ilgili olup bujiler sökülerek uç kısımları kontrol edilmelidir. Eğer buji tırnakları aşınmışsa ve fazlaca kurum varsa buji değişmesi gerekir.

Bununla birlikte araç yakıt tüketiminde artış, egzozdan siyah duman atılması, aracın çekişten düşmesi veya kolayca stop etmesi bujilerin değişmesi gerektiğinin bir başka göstergesidir. Buji değişimi yapılırken bujiler tek tek sökülür ve kontrol edilir. Eğer takım halinde yeni değiştirilmiş bujiler bulunuyorsa sadece hasarlı olanı değiştirmek yeterlidir ancak tüm buji takımı için 30 bin km geçmişse, sadece arızalı bujiyi değiştirmek yerine tüm bujileri takım halinde değiştirmek önerilmektedir. Sadece arızalı buji değiştirilirse ateşleme anında milisaniyelik gecikme veya erken ateşleme motorun sarsıntılı çalışmasına yol açabilir. Bu nedenle mümkünse tüm bujileri değiştirmek şartları eşit yapacağından önerilmektedir.

Bujiler değiştiğinde aracın sürüşü ve hızlanmasında kayda değer bir değişiklik gözlemlenir. Eğer hala kesik hızlanma gibi sorunlar devam ediyorsa, bir sonraki işlem için buji kablolarının kontrol edilmesi önerilir. Tüm silindirlerde şartların eşit olması için buji kablolarının da takım halinde değiştirilmesi gerekmektedir.

İridyum buji nedir​


İridyum Platinyum bujilerin elektrot ve tırnak uçları çok ince yapıdadır ve üzerleri özel olarak platin veya iridyum ile kaplanmıştır. Bu bujilerde tırnak aralığı standarttır ve tırnak aralık ayarı yapılmaz. Platin - iridyum bujilerin performansı çok daha iyidir, çabuk aşınmazlar, ortalama 100 bin km kullanılabilirler, egzoz emisyonlarını azaltırlar. Denso, bosch, ngk gibi buji üreten firmalar bu özel bujileri üretmektedirler.

Buji Kablosu ve Buji Anahtarı Ne İşe Yarar?

Aracın ateşleme bobininden gelen elektrik akımı ile beraber, silindir içerisinde parlama gerçekleştirilir ve ateşleme sağlanır. Bu ateşleme konusunda bağlantı kuracak en önemli parça ise buji kablolarıdır.

Yani bobin üzerinde oluşan elektrik akımı için silindirde parlama yaşanabilmesi için mutlaka buji kabloları kullanılmalı ve kaliteli olmalıdır. Böylece yakıttan tasarruf elde edilirken, aynı zamanda araç yüksek performans üzerinden kullanım imkanı sağlar.



Bujinin daha dayanıklı olabilmesi, gaz kaçağı olmaması, erken ateşleme gerçekleştirebilmesi konusunda buji anahtarı kullanılmaktadır. Düzenli olarak hızlı şekilde ve yüksek performans üzerinden bujinin çalışabilmesi adına, herhangi bir kaçak oluşmaması noktasında buji anahtarı önemli bir görev üstlenmektedir. O yüzden mutlaka düzenli bakım yapılması gerekir.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

Üst