Abel Teknoloji

Araba Forum - Türkiye'nin Otomobil Forumu

Türkiye'nin En Gelişmiş Otomobil Forumu sloganı ile çıktığımız bu yolda; otomobiller hakkında bilgi edinebilir, sorularınızı sorabilir, genel konularda sohbet edebilir ve aracınız hakkında her şeyi öğrenebilirsiniz.

Buji Nedir?

Hakan Özdemir

Moderatör
Moderatör
Katılım
4 Eyl 2021
Mesajlar
54
Tepki
33
Puan
18
Konum
Tokat
Araçlarımıza dair bilmemiz gereken parçalardan birisidir. buji. Bu konuda belki kendisi küçük ama marifeti büyük bu parçayı tanıyalım.

Buji ne işe yarar​

Buji, yanma odasındaki yakıt ve hava karışımını kıvılcım çıkararak ateşleyen parçadır.

Motorun hareket enerjisine ulaşabilmesi için yakıtın ateşlenmesi gerekir. İçten yanmalı motorlarda yakıtı ateşleyen parçaya buji denir. Bir buji, elektrik bağlantı ucu, izolatör, bağlantı gövdesi ve elektrotlardan oluşur. Bujinin parçaları, onun ateşlemeyi güvenli bir biçimde sağlamasına yardım eder. Motordaki buji sayısı silindir adediyle orantılıdır. Bujinin iyi çalışması, elektrotların bir birine olan mesafesine ve temizliğine bağlıdır.
 

Semih Çakmak

Yönetici
Yönetici
Katılım
17 Eyl 2021
Mesajlar
19
Tepki
3
Puan
3

Buji Değişimi Ne Zaman Yapılır?​


Bujiler içten yanmalı motorlarda yakıtın ateşlenmesini sağlayan ve motorun düzgün çalışabilmesi için kritik bir görev üstlenen, kıvılcım üreten parçalardır. Bu önemli görevinden dolayı hem yakıt tasarrufunu hem de düzgün çekiş gücü üzerinde doğrudan etkilidir. Motor tipine veya performans isteklerine göre normal, iridyumlu veya platin buji olmak üzere farklı çeşitleri bulunur.

Benzinli araçlarda çekiş gücünü sabit olarak üretebilmek için en kritik parçadır, dizel araçlarda ise çalışma sistemi termodinamik olarak farklı olduğundan dolayı benzinli araçlara göre farklılık gösterir. Dizel araçlarda kızdırma bujisi vardır ve yanma odasını ısıtarak yakıtın sıkıştırıldığında patlamasını sağlar. Isınmış ve stabil koşullara erişmiş dizel motorda sıkıştırma ile birlikte yakıt kendiliğinden ateşlendiğinde benzinli araçlardaki gibi sürekli olarak kıvılcıma ihtiyaç duyulmaz. Soğuk havalarda ve ilk çalıştırmada genellikle kızdırma bujileri görev alır ve motorun kolay bir şekilde marş almasını sağlar. Bu nedenle dizel araçlarda buji değişimi daha nadir ve uzun süren periyotlarla yapılır.

Tasarımı dizel motora göre tamamen farklı olan benzinli motorlarda ortalama 30 bin km’de buji değişimi önerilmektedir. Buji değişiminin gerekip gerekmediği ise aracın sürüşüne, yakıt tüketimine ve performansına bakılarak anlaşılabilir. Bujisi eskiyen araçlarda gaz verildiği zaman güç kesik kesik gelir ve araç hızlanırken kesik kesik hızlanır. Bu şikayet büyük ölçüde bujiler ile ilgili olup bujiler sökülerek uç kısımları kontrol edilmelidir. Eğer buji tırnakları aşınmışsa ve fazlaca kurum varsa buji değişmesi gerekir.

Bununla birlikte araç yakıt tüketiminde artış, egzozdan siyah duman atılması, aracın çekişten düşmesi veya kolayca stop etmesi bujilerin değişmesi gerektiğinin bir başka göstergesidir. Buji değişimi yapılırken bujiler tek tek sökülür ve kontrol edilir. Eğer takım halinde yeni değiştirilmiş bujiler bulunuyorsa sadece hasarlı olanı değiştirmek yeterlidir ancak tüm buji takımı için 30 bin km geçmişse, sadece arızalı bujiyi değiştirmek yerine tüm bujileri takım halinde değiştirmek önerilmektedir. Sadece arızalı buji değiştirilirse ateşleme anında milisaniyelik gecikme veya erken ateşleme motorun sarsıntılı çalışmasına yol açabilir. Bu nedenle mümkünse tüm bujileri değiştirmek şartları eşit yapacağından önerilmektedir.

Bujiler değiştiğinde aracın sürüşü ve hızlanmasında kayda değer bir değişiklik gözlemlenir. Eğer hala kesik hızlanma gibi sorunlar devam ediyorsa, bir sonraki işlem için buji kablolarının kontrol edilmesi önerilir. Tüm silindirlerde şartların eşit olması için buji kablolarının da takım halinde değiştirilmesi gerekmektedir.

İridyum buji nedir​


İridyum Platinyum bujilerin elektrot ve tırnak uçları çok ince yapıdadır ve üzerleri özel olarak platin veya iridyum ile kaplanmıştır. Bu bujilerde tırnak aralığı standarttır ve tırnak aralık ayarı yapılmaz. Platin - iridyum bujilerin performansı çok daha iyidir, çabuk aşınmazlar, ortalama 100 bin km kullanılabilirler, egzoz emisyonlarını azaltırlar. Denso, bosch, ngk gibi buji üreten firmalar bu özel bujileri üretmektedirler.

Buji Kablosu ve Buji Anahtarı Ne İşe Yarar?

Aracın ateşleme bobininden gelen elektrik akımı ile beraber, silindir içerisinde parlama gerçekleştirilir ve ateşleme sağlanır. Bu ateşleme konusunda bağlantı kuracak en önemli parça ise buji kablolarıdır.

Yani bobin üzerinde oluşan elektrik akımı için silindirde parlama yaşanabilmesi için mutlaka buji kabloları kullanılmalı ve kaliteli olmalıdır. Böylece yakıttan tasarruf elde edilirken, aynı zamanda araç yüksek performans üzerinden kullanım imkanı sağlar.



Bujinin daha dayanıklı olabilmesi, gaz kaçağı olmaması, erken ateşleme gerçekleştirebilmesi konusunda buji anahtarı kullanılmaktadır. Düzenli olarak hızlı şekilde ve yüksek performans üzerinden bujinin çalışabilmesi adına, herhangi bir kaçak oluşmaması noktasında buji anahtarı önemli bir görev üstlenmektedir. O yüzden mutlaka düzenli bakım yapılması gerekir.
 
Katılım
16 Ağu 2021
Mesajlar
39
Tepki
10
Puan
8

BUJİLER HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN BİRKAÇ BİRŞEYDE BEN KARALAMAK İSTİYORUM​

BUJİLER NE İŞE YARAR?​

Bujileri en küçük aydınlatma cıvatası olarak düşünün. Küçük ama güçlü, fişin küçük bir boşluktan yaydığı elektrik kıvılcımı, arabanızı çalıştırmak için gereken yanmanın ateşlenmesini sağlar. Motorun pistonlarını harekete geçirerek arabanız çalıştırılabilir, açık kalabilir ve sıkıştırılmış hava-yakıt karışımının düzgün bir şekilde yanmasını sağlayabilir. Dikkat edin, bujiler sıcak gibidir: silindirlerinizdeki aşırı ısıya ve basınca dayanırlar ve yakıt katkı maddelerinden veya diğer kirleticilerden kaynaklanan tortuları yakmak üzere üretilmiştir.
Senin için ne ifade ediyor?
Bir kıvılcım olmadan arabanız çalışmaz veya hiçbir yere gitmez. Ve buji sağlığı doğrudan motor performansıyla bağlantılı olduğundan, zayıf veya kötü bujilerin, ister soğuk çalıştırmayla ilgili sorunlar isterse hızlanma sırasındaki teklemelerle ilgili sorunlar olsun, sorunlara yol açmasının nedeni budur. Ayrıca, sağlıklı olanlar olmadan sürüşünüz maksimum gücü sürdüremez ve aracınız yakıt ekonomisinde bir düşüş görebilir. Şimdi, kimse bunu istemiyor.

HANGİ BUJİLERİ TAKIYORSUNUZ?​

Gitmeniz gereken yere gecikmeden ulaşabilmeniz için bir dizi yüksek kaliteli, hızlı çalışan Bosch buji takıyoruz.
Bosch Platinum Plus bujiler : Dayanıklı, verimli platinden üretilen bu bujiler MPG'leri en üst düzeye çıkarır. Çekici ek olarak, önceki Bosch Platinum bujilerinden %25 daha uzun süre çalışabilirler.
Bosch İridyum bujiler : Yeni nesil yüksek performanslı bujiler, dayanıklılık konusunda ön plana çıkıyor, daha hızlı tutuşuyor ve uzaktaki bakır kuzenlerinden dört kata kadar daha uzun ömürlü. Daha iyi, daha güvenilir güç ve hızlanmanın yanı sıra gelişmiş gaz tepkisi, bankaya götürebileceğiniz şeylerdir.
Indy 500™* gibi profesyonel motor sporlarının da Bosch bujilerinin üstün kalitesine ve sofistike üretimine güvenmeye başlaması şaşırtıcı değil. Aslında, son 17 Indy 500 kazananı, bitiş çizgisini Bosch bujileri bozulmadan geçti. Şimdi bu oldukça iyi bir sicil kaydı.
*Indy 500, Brickyard Trademarks, Inc.'in tescilli ticari markasıdır. İzinle Kullanılır.
Sürüşünüz için taşıdığımız Bosch bujileri hakkında daha fazla bilgi edinin .

ARACIMDAKİ BUJİLER NE SIKLIKLA DEĞİŞTİRİLMELİDİR?​

Neyse ki, bujiler çok sık değiştirilmeyi gerektirmez ve değiştirilmesi bir zorunluluk olmadan önce yıllar ve kilometrelerce gidebilir.
Çoğu otomobil üreticisi, yaklaşık her 30.000 kilometrede bir yeni buji takılmasını önerir; ancak bujinin ömrü, bujinin durumuna ve tipine bağlıdır. Örneğin bakır bujiler en kısa ömre sahipken, daha gelişmiş ve dayanıklı malzemelerden yapılmış bujiler, bakır bujilerin ömrünün dört katına kadar sağlayabilir.
Sürüşünüz için taşıdığımız Bosch bujileri hakkında daha fazla bilgi edinin .

YAŞLANDIKÇA BUJİYE NE OLUR?​

Bujiler yaşlanıncaya kadar, bozulmadan kalabilmek için kötüye kullanıma ve en aşırı sıcaklıklara ve koşullara dayanmak için binlerce kilometre harcamışlardır. Buji malzemesinin önemi burada devreye giriyor. Malzeme ne kadar güçlü olursa, buji o kadar dayanıklı ve uzun ömürlü olur. Doğal olarak, yine de, her buji, malzemeler bir yana, aşınmaya ve yıpranmaya maruz kalır.
Bujiler sonsuza kadar dayanamaz ve işte nedeni:
Buji tortu birikmesi : Bujilerde hava-yakıt karışımı ile etkileşimden kaynaklanan tortular oluştuğunda, yakıtın önceden tutuşmasına neden olabilir. Bu, arabanız için sarsıntılı ve güvenilmez bir enerji kaynağı anlamına gelir.
Genişleyen, atlaması daha zor boşluk : Bir buji ateşlendiğinde, doğru anda doğru seviyede yanma sağlamak için bir boşluk boşluğundan geçmesi gerekir. Bujiler eskidikçe, aşırı sıcaklıklar, birikintiler ve normal aşınma ve yıpranmanın bir sonucu olarak bu boşluk genişler. Boşluk birbirinden çok uzaksa, yanma düzensiz veya etkisiz olacaktır.
Doğru kıvılcımı sağlamak için doğru Bosch bujisine sahibiz. Randevu planlayın .

BUJİYİ DEĞİŞTİRMENİN FAYDASI NEDİR?​

Birincil fayda, arabanızın aksamadan çalışacağını bilmektir. Söylemeye gerek yok, önemli olan bu değil. Yeni bujiler, birçok başka performans avantajı da sağlar.
Yeni Bosch bujileri şunlara yol açar:
  • Optimal yanmanın tutarlı üretimi. Tam işlevli bujiler, tam işlevli bir yanma sistemine eşittir. Bunun başarılı bir şekilde çalışmasını sağlayın ve yaşadığınız birçok performans sorunu uzak bir bellek olabilir.
  • Daha iyi yakıt ekonomisi. Ulusal Otomotiv Servis Mükemmelliği Enstitüsü, hatalı ateşleme yapan bujilerin yakıt verimliliğini %30 oranında azaltabileceğini söylüyor . Yeni tapalar belirli aralıklarla değiştirildiğinde yakıt ekonomisini en üst düzeye çıkarır ve bir miktar hamur tasarrufu sağlar.
  • Pürüzsüz ve enerjik başlar. Yeni bir buji ile kontağı ilk açtığınızda, göz açıcı bir deneyim olabilir. O eski buji, arabanızın o sarsıntılı çalıştırmaları yaşamasının nedeni olabilir.
  • Daha az zararlı emisyonlar. Çevre Koruma Ajansı, düzenli motor ayarlamalarının - özellikle bujilerle ilgili olarak - yalnızca gaz tasarrufu sağlamadığını, aynı zamanda hava kirliliğini de azalttığını belirtiyor . Bu bir kazan-kazan.
Bosch bujileri uzun süre dayanacak şekilde tasarlanmıştır.
Bugün bir buji değişimi, muayenesi veya ayarlaması planlayın .

BUJİ DEĞİŞTİRME HİZMETİ NE KADAR İLGİLİ?​

Bir buji değişiminin karmaşıklığı, basitten çok ilgiliye kadar değişir. Aracınız üzerinde parçalar soğukken çalışılmalıdır ve servisin tamamlanması için gereken süre marka ve modele göre değişir . Bazı durumlarda bujilerinize ulaşmak için araç parçalarını sökmeniz gerekebilir. Önceden plan yapın, çünkü genellikle bir araç teslimi gerekir.

HANGİ BELİRTİLER ARACIMIN BUJİLERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ GEREKTİĞİNİ GÖSTEREBİLİR?​

Aşınmış bujilerin belirtileri. Duy bunu. Hisset. Hisset.
  • Tıkırtı, ping veya "tık" benzeri sesler. Bujiler teklemeye başladığında, pistonların kuvvetinden ve yanmanın düzgün çalışmamasından kaynaklanan olağandışı sesler fark edebilirsiniz. Pistonlar yüksek hızlarda hareket eder. Buji yanlış zamanda patlarsa, bu sürekli tıkırdama, çınlama veya vuruntu seslerine neden olabilir.
  • Sert araç çalıştırma. Arabanızı çalıştırmakta sorun yaşıyorsanız veya sadece kopuk ve sarsıntılı hissediyorsanız, bujileriniz düzgün çalışmıyor olabilir ve bu, teklemelere ve düzensiz performansa neden olabilir.
  • Azaltılmış performans. Seyir halindeyken, hızlanıp vites değiştirdiğinizde bujileriniz ateşlenir. Bu küçük bujinin ürettiği kıvılcım yüzde 100 çalışmıyorsa, araç performansınız düşük olacak ve yavaş ve yakıt israfı yaşayan bir sürüş yaşayacaksınız.
  • Kötü yakıt ekonomisi. Pek çok şey düşük yakıt ekonomisine yol açabilir, ancak konu eski bujiler olduğunda, aracınız doğru zamanda ısı üreten doğru kıvılcımı alamadığı için yakıtın boşa gittiğini göreceksiniz.
Bu belirtilerden herhangi birini fark ettiyseniz, daha fazla sorun yaşamamak için aracınızı kontrol ettirmenizi öneririz. Sağlıklı bujiler, aracınızın çalıştırılması ve gücünü koruması için hayati önem taşır.
 

Şu anda bu konu'yu okuyan kullanıcılar

Üst